ارتباطات و ژورنالیزم

فعالیت در گستره ارتباطات و روزنانه نگاری

ارتباطات و ژورنالیزم

فعالیت در گستره ارتباطات و روزنانه نگاری

می خواهم گوینده شوم (3)

می خواهم گوینده شوم (3)

در بخش معرفی ویژگیهای گوینده یک مقدار تاخیر افتاد ، راستش من تا با وبلاگ و تکنیکهای آن آشنا شوم یک مقدار کار می برد !! واما بحث این فرصت ما از شما بییندگان محترم زیاد این کلام را شنیدم که از گوینده ای تعریف می کنید و از دیگری انتقاد ! دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد

می خواهم گوینده شوم (3)

در بخش معرفی ویژگیهای گوینده یک مقدار تاخیر افتاد ، راستش من تا با وبلاگ و تکنیکهای آن آشنا شوم یک مقدار کار می برد !! واما بحث این فرصت ما از شما بییندگان محترم زیاد این کلام را شنیدم که از گوینده ای تعریف می کنید و از دیگری انتقاد ! دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد یکی از مهمترین اونها مسلط نبودن مجری ها بر روی مطالبی است که ارائه می دهند چه باید کرد ؟ این مطلبی را که می گوئیم راهی است که خودم پیمودم و نتیجه بدی نگرفتم ، در کار خبری مخصوصا ! گوینده ای که می خواهد به استودیو پخش زنده برسد باید مراحلی را طی کند به نظر من شروع کار با خبرنگاری و گزارشگری است گوینده که مراتب رشد خود را از دل این دو حرفه بسیار کلیدی آغاز کرده موفق است چرا که توان بداهه گویی او بالا می رود و نوشتن خبر ،بستن  گزارش، ارتباط زنده ، برخورد با مردم و مسئولان و بسیاری از موارد دیگر را یاد میگیرد و در نهایت به درک درستی از کار خبری و تهیه و شناخت خبر  می رسد خوب پس این می تواند گام اول باشد در ادامه راه گوینده ای که کار خود را از رادیو آغاز کرده است قطعا موفقتر خواهد بود چرا که در رادیو یاد میگیرد بر کلام و آهنگ اجرای متون مختلف خبری تسلط بیشتری پیدا کند ( بدون تعارف بگم گویندگان زیادی داریم که شیوه خواندن خبر هواشناسی او با خواندن یک خبر اقتصادی مهم تفاوت نمیکند !) بعد از این مراحل که معمولا چند سالی زمان می برد گوینده پخته تر و  آماده تر شده ( اگر اتفاقی نیقتد) وبه رژی پخش زنده می رسد و برای گویندگی خبر بسیار آماده است ، در این زمان  وقتی شما اجرای او را از تلویزیون می بینید و به دلتان می نشیند ، می گوئید عجب گوینده خوبی است !!

معتقدم امروز فقط زیبائی چهره نمی تونه ملاک انتخاب یک گوینده برای رسانه تلویزیون باشه ، گسترش علوم ارتباطی و مطرح شدن مفاهیم دیگری مانند ارتباط غیر کلامی ، موجب شده در بحث انتخاب گوینده و آموزش آن راههای علمی تری را دنبال کنیم بحث  امروز من درباره ارتباط غیر کلامی و اهمیت آن در گویندگی است ارتباط غیر کلامی در مفهوم دقیق آن یعنی غیر زبانی ، تمام نشانه ها و علاماتی را شامل میشود که از طریقی غیر از زبان منتقل می کنند ، هر خبر دارای بار روحی مختص به خود است برخی خبرها از محتوی شادی برخوردارند ، بعضی خبرها شما را غمگین می کند و .... بنابراین گوینده ضمن اینکه متناسب با نوع خبر  ( به لحاظ آهنگ کلام خود ) آن را اجرا می کند می تواند در کنار این موضوع از ارتباط غیر کلامی هم بهره ببرد همراهی چهره وبرخی حرکات دست گوینده با وجه موضوعات (مثبت یا منفی شاد یا غمگین و..)که نظر غالب مردم است نقش مهمی در ایجاد ارتباط موثرتر با مخاطب ایفا می کند .خاطرم هست هنگامی تیم ملی فوتبال در آخرین بازی خود در راه جام جهانی 2002 در منامه مقابل بحرین متوقف شد و از رسیدن به جام جهانی بازماند تاثر قلبی که من نسبت به این موضع داشتم( وشاید خیلی از بینندگان ) هنگام اجرای خبر و بعد از آن در بخش گفتگوی ویژه خبری کاملا محسوس بود ( البته همین جا این نکته رو هم ذکر کنم که این نظریه مخالفانی هم دارد دوستانی که معتقدند اولا گوینده باید آرامش را به بیننده خود منتقل کند و دوما جهت گیری در اجرای خبر واکنش منفی و احیانا موضع گیری مخاطب را به همراه دارد ، حتما توجه دارید که منظور من از ارتباط غیر کلامی جهت گیری به نفع یا بر علیه موضوعی نیست) به هرحال معتقدم گوینده هم انسانی مثل مخاطبانش دارای عواطف و احساسات که با بکارگیری صحیح و در حد معقول آن می تواند در ایجاد و استمرار یک ارتباط مطلوب با مخاطبان موفق باشد البته ذکر این نکته هم را ضروری می دانم که رعایت اعتدال در هرکاری توصیه شده است مثلا گوینده ورزشی باید به لحاظ ویژگیهای یک فضای ورزشی(سرزندگی ،شادابی و ...) معمولا لبخندی هم بر لب داشته باشد ولی همراهی این لبخند با خبر باخت تیم ملی .... حرفهای نا مربوط !! مخاطبان را در پی خواهد داشت ! پس مثل هر موضوع دیگری توجه به زمان و مکان را در بکارگیری تکنیکهای ارتباطی به شما و خودم توصیه می کنم تا بعد ...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد